Wednesday, May 2, 2012

JENIS-JENIS KOMPUTER

Komputer Peribadi Komputer peribadi merupakan jenis komputer yang menjalankan semua input, memproses, output dan aktiviti pengstoran secara sendiri. Komputer peribadi mempunyai pemproses,memori dan satu atau dua input, output dan alatan storan. Dua bentuk komputer peribadi yang terkenal ialah PC dan Apple.
Komputer Riba (Laptop) Komputer riba juga dikenali sebagai notebook. Komputer notebook lebih nipis dan ringan, namun ia mempunyai kuasa sebagaimana komputer desktop. Harganya lebih mahal daripada komputer desktop dengan kebolehan yang sama.
PC Tablet Tablet PC ialaj sejenis notebook komputer, seperti saiz sekeping surat yang membolehkan anda menulis atau melukis di atas permukaannya dengan menggunakan pen digital. Selain daripada pen digital,papan kekunci juga boleh digunakan.
Server Server mengawal akses ke hardware, software dan lain-lain sumber network. Ia menyediakan ruang storan berpusat untuk programs, data dan maklumat. Server boleh menyokong beberapa ribu komputer yang dihubungkan serentak.
Mainframe Mainframe ialah komputer yang besar, mahal dan berkuasa tinggi. Ia boleh menampung ratusan atau ribuan komputer yang dihubungkan secara serentak. Mainframe mampu menyimpan data, arahan dan maklumat dalam jumlah yang sangat besar.
Superkomputer Superkomputer merupakan komputer terpantas, paling berkuasa dan paling mahal. Superkomputer terpantas berkebolehan memproses lebih daripada 100 trilion arahan dalam satu saat. dengan beratnya mencecah 100 ton, komputer ini mampu menyimpan lebih daripada 20 000 kali ganda data dan maklumat berbanding komputer desktop biasa.

No comments: