Thursday, December 6, 2012

JENIS-JENIS CAKERA KERAS (HARD DISK)

1.  Cakera Keras Miniatur / Mini

Cakera keras miniatur / mini (miniature hard disk) terkandung di dalam kebanyakan peranti bergerak (mobile devices) dan baranganelektronik pengguna. Cakera jenis ini menyediakan kapasiti storan yang lebih besar daripada memeori imbas. Cakera keras kecil berbentuk kurang daripada satu inci ini boleh didapati di dalam peranti seperti pemain audio, kamera digital. telefon pintar dan PDA. Cakera keras miniatur mempunyai kapasiti storan di antara 2 GB ke 120 GB.Cakera keras miniatur yang mempunyai kapasiti    storan biasanya menggunakan cara merekod menegak.

2.  Cakera Keras Mudah Alih



Cakera keras mudah alih (portable hard disk) hadir sama ada secara luaran (external) atau pindah-alih (removable) dan mempunyai kapasiti sitran sehingga 500GB atai lebih.





3.  Cakera Keras Luaran



Cakera keras luaran merupakan cakera keras berasingan yanng boleh berdiri bebas di luar unit sistem komputer dan disambungkan melalui kabel ke port USB atau FireWire pada unit sistem.




4.  Cakera Keras Pindah-alih



Cakera keras pindah-alih digunakan dengan menyisip (insert) dan mengalih dari dok (dock) atau pemacu. Ada dok atau pemacu ini dibina di dalamunit sistem dan ada pula jenis di luar sistem yang dihubungkan melalui kabel ke port USB atai FiereWire apa unit sistem.

No comments: